Telefongyár - Gyártörténet - Magnetofonok
Telefongyár
KÖZLEKEDÉS, VASÚT NÉLKÜL

KILOMÉTER JELZŐ ( 1914 )
( szabadalmi leírása a szabadalmakat ismertető menüpontban található 68136 számon )










ELEKTROMOS AUTOMOBIL-JELZŐKÜRT ( 1910 )

Csiszolt, lakkozott sárgaréz tokban,
egyenes tölcsérrel, védősapkával, szorítókkal,
4 Volt kapocsfeszültséggel.


Balra: egyenes, jobbra: hajlított tölcsér.


ÚTMÉRŐ KÉSZÜLÉK ( 1934 )
( három számlálósoros kilóméterszámláló )
( a szabaladmi leírás a szabadalmak menüpontban található 110659 számon )


GYÚJTÓGYERTYA ROBBANÓMOTOROKHOZ ( 1933 )
(szabadalmi leírása a szabadalmakat ismertető menüpontban található 110640 számon )
A gyújtógyertyák gyártását a Kereskedelemügyi Minisztérium kezdeményezte. A vállalat a minisztérium felhívására ifjabb Rázgha Ernő gyárostól megszerezte a már jól bevált "Ignis" gyújtógyertya kizárólagos gyártási jogát. A gyártást 1938-ban a várható katonai megrendelésekre való tekintettel szüntette be a vállalat.
Székely Imre az autógyújtó-gyertya
osztály gépi berendezéseit megkapva
alapította 1938 után az Automobiltechnikai
és Fémöntőgyár Rt-t, ahol folytatódott
a gyújtógyertyák gyártása.


AUTO - TRAKTOR ( 1932 - 1937 )
( csónak oldalmotor )
1:12 arányú keverékkel működő, 105 és 115 cm³-es  benzinmotor.

Az oldalcsónakmotorok gyártási jogát a vállalat a berlini Neue Effzet Motorenfabrik cégtől vásárolta meg. A gyár "Terta" motorjával a 100 cm3 kategóriában a KMAC 1933. június 13-i csónakmotor versenyén az első, a második és a negyedik helyezést érték el a versenyzők. Patz Kálmán volt a győztes. A Budapest-Vác távot 1 óra 46 perc alatt sikerült megtennie. Patz motorja akkor már két éve volt üzemben - a korabeli tudósítás szerint. Egy másik - 3 napig tartó - versenyen, ugyanebben a kategóriában Enslén I. mérnök diadalmaskodott - szintén Terta motorral.

A motorokkal két időtartam világrekordot is sikerült elérni, ami a megbízhatóságukat is bizonyította.
Információk szerint két típusú csónakmotor készült a Telefongyárban; a "Terta 105" és a "Terta 115". Mindkét típusnál a szám a motor köbcentiszámát jelentette.

A jobbra látható képek egy 1935 júliusi csónakverseny filmriportjából származnak.

csónakversenyen
készült filmriport megtekinthető az aláhúzott szövegre kattintva.





Az adatok és a képek egy részéért Mészáros Ákost illeti köszönet.




Ahogy azt már korábban is, így ezen a versenyen is eredményesen szerepeltek a TERTA motorok..

FORGALMI JELZŐLÁMPÁK ( 1926 )
( közlekedési "géprendőr" )
Az utcakeresztezések jelzésére a keresztezés minden irányában az általánosan használt három reflektor helyett irányonként csak egy - egy reflektor működik. A reflektor előtt egy kulissza mozog, melyet mechanikai úton, kézzel vagy villamos meghajtással lehet mozgatni. A kulisszában három színű jelzőüveg van elhelyezve, mely által a jelzőfény a megfelelő irányokban a szükséges színű jelzést biztosítja.

Baloldalt: utcaforgalmi jelző; jobboldalt az utcai jelzőlámpa.


AUTOMATIKUS KÖZÚTI VÁLTÓÁLLÍTÓ ( 1932 )
Főleg keskeny utcákon lebonyolódó közúti forgalmat avillamos közúti közlekedéssel szemben való biztosítását célzó berendezés. Az utcakeresztezés felé közeledő villamoskocsi megfelelő elektromos kontaktus útján a keresztező utcában piros jelzést ad és ezt a keresztezés elhagyása után önműködően fel is oldja.
Emellett olyan szerkezet is kialakításra került, mely a közúti villamos vonalain lefektetett váltók villamos erővel történő átállítását oldotta meg. Addig ugyanis a váltókat kizárólag kézi erővel állították át.

A váltóállító kapcsolási rajza látható jobboldalon.






VOLUMETER ( 1929 - 1967 )1929: az első benzinkút volumeter
Folyékony üzemanyagok adagolására és mérésére szolgáló berendezés. Kézi és gépi szivattyúval működtethető.
Kapacitása: gépi szivattyú esetén 60 liter/perc; kézi szivattyú esetén 40 liter/perc.
Mérési pontossága: 0,5 %.
Három, közel azonos kivitelű típusban készült.










KERÉKPÁR DINAMÓ ( 1935; 1952 - 1961 )

Képeinken az 1952 utáni típus látható. A dinamó kifejlesztése a Rádiófelszerelések gyáránál indult meg és már kész dukumentációval rendelkezett, amikor a vállalat beolvadt a Telefongyárba. Bár az RFC fejlesztése jó utakon indult el, a megvalósításhoz nem lehetett a benne felhasznált mágnes tömeggyártását megoldani. Új megoldást találva törmelék mágnes műanyaggal történő összepréselésével sikerült a problémát megoldani. A dinamó külső váza mélyhúzott vaslemezből készült. 6 V feszültség mellett 3 W teljesítményt szolgáltat a dinamó. Kis sebességnél is jó világítást biztosít, s nagy sebességnél a leadott feszültség önmagától korlátozódik. A dinamó színesfém felhasználása rendkívül csekély mértékű.